Friday 15 February 2008

Adakah Elaun Penganggur Dalam Negara Kebajikan?

Perkataan 'bankrap' seperti sudah menjadi ratib bagi Najib Razak, sehingga apa juga hasrat pembangkang untuk memberi keselesaan dan kebajikan kepada rakyat dikatakan akan membankrapkan negara. Yang terbaru beliau mengulas bahawa hasrat PAS untuk menjadikan Malaysia Negara Kebajikan akan menyebabkan negara menjadi bankrap. Beliau menyatakan apabila elaun diberikan kepada penganggur, maka akan lahir golongan yang malas bekerja. Keadaan ini akan menyebabkan negara terpaksa mengimpot pekerja asing yang seterusnya akan menyebabkan kemerosotan ekonomi.

Betapa malangnya Malaysia mempunyai seorang Timbalan Perdana Menteri yang jangkauan pemikirannya sampai setakat itu sahaja. Daripada mana beliau mendapat penjelasan tentang konsep Negara Kebajikan sehingga mengeluarkan pandangan sedangkal itu. Adakah daripada penasihat-penasihatnya yang antaranya berkelulusan Cambridge? Tidak ada sebuah Negara Kebajikan pun dalam dunia ini yang memberikan elaun kepada penganggur, kecuali kepada golongan yang sememangnya memerlukan seperti golongan kurang upaya, ibu tunggal dan orang-orang tua. Malah dalam manifesto Negara Kebajikan PAS juga tiada menjanjikan janji sedemikian.

Di United Kingdom yang terdapat Unemployed Benefits (Manfaat Bagi Penganggur), bukannya memberikan elaun kepada penganggur. Unemployed Benefits ini hanya memberikan elaun kepada golongan pencari kerja (job seekers), iaitu mereka yang dalam tempoh mencari kerja lain setelah berhenti kerja dengan sesebuah majikan. Mereka yang berhak mendapat elaun ini hendaklah mereka yang mencarum dengan National Insurence (Insurans Kebangsaan) semasa mereka dalam perkhidmatan. Mereka dikehendaki untuk menghadiri temuduga di Job Centre (Pusat Pekerjaan) untuk memperolehi kerja baru dan melaporkan diri 2 minggu sekali di pusat tersebut. Elaun Pencari Kerja itu hanya untuk tempoh 12 bulan bukannya sepanjang hayat.

Oleh sebab itu, Unemployed Benefits ini bukanlah elaun penganggur seperti yang Najib fahami. Sepatutnya bila beliau pergi ke United Kingdom, beliau memahami betul-betul apakah yang dimaksudkan dengan Unemployed Benefits ini. Bukankah beliau selalu ke United Kingdom menziarahi anak-anaknya dan anak-anak Rosmah serta menzirahi bangunan beberapa tingkat yang dimilikinya di kota London? Sepatutnya kesempatan itu diambil untuk memahami apakah itu Unemployed Benefits, bukannya kesempatan untuk Rosmah beberlanja berjuta-juta ringgit sehari memuaskan nafsunya membeli pelbagai akesesori. Sebenarnya tabiat Rosmah itulah yang bakal membangkrapkan negara!

No comments: